Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 12 april 2009

Eerste Paasdag



"Pasen"

Het feest van de opstanding van Christus. In de Orthodoxe kerk is dit het belangrijkste feest van het jaar. Het wordt uitbundig gevierd en er zijn meerdere ikonen, die naar de gebeurtenissen op die dag verwijzen.

Op 15 februari liet ik al de ikoon "De Verrijzenis van Christus" zien. Op de website "Ikonen" van Marja Benschop-Smit ziet u o.a. ook: "Noli me Tangere". (Jezus zei tegen Maria, die hem voor de tuinman hield: "Raak mij niet aan".)
Maar eigenlijk begint de Paasmorgen met de vrouwen die naar het graf gingen om Jezus te balsemen en toen het lege graf vonden. Daar verwijst deze ikoon naar: "De Mirredragende Vrouwen".

De evangelist Marcus schrijft daarover: "En toen de sabbat voorbij was kochten Maria van Magdala en Maria (de moeder) van Jakobus en Salomé specerijen om hem te gaan zalven."
Rechts op de ikoon ziet u een in het wit geklede engel met een bodestaf op de steen, waarmee het graf was afgesloten. Hij wijst de drie vrouwen op het lege graf.

De dood en opstanding van Christus betekent een ommekeer in de geschiedenis, van de mensheid en van de wereld. Dat vieren we.
Ik wens u fijne Paasdagen!

2 opmerkingen:

René zei

Gelukkige Pasen toegewenst.

Adri zei

Beste René,

Dank je wel.
Ik heb gisteren je blog bezocht en je muziek beluisterd.
Inspirerend!

Groet,

Adri