Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 19 april 2009

Rabobank Het Laatste Avondmaal


Het "bankwezen" is de laatste tijd nogal in het nieuws. Helaas niet altijd in positieve zin. We kunnen echter ook niet zonder.
Je moet er niet aan denken dat we weer terugmoeten naar de ruilhandel. Omdat dat te ingewikkeld was is het geld uitgevonden waarna, na verloop van tijd, het bankwezen is ontstaan. Alleen dat feit is al een ver-rijk-ing van ons bestaan.
Je kunt daar nog eens heerlijk over filosoferen, bijvoorbeeld op dit bankje in Putten, dat daar in 2005 is neergezet ter gelegenheid van de opening van het nieuwe bankgebouw van de Rabo. Een fantastisch mooi gebouw overigens!

Je moet je dan wel even realiseren bij wie je aan tafel schuift. Dit bankje is namelijk geïnspireerd door Leonardo da Vinci's "Het Laatste Avondmaal".
Ik ben benieuwd welke gedachte de kunstenaar daar bij had en of hij/zij dat in deze crisistijd nog steeds een goed idee vindt. (Ik weet niet wie het is. Er staat geen bordje bij.)
Ik weet ook niet zo goed wat ik daarvan nu moet denken. U?
Het "wezen" van deze "bank" krijgt voor mij ineens een heel andere betekenis.

Geen opmerkingen: