Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 22 april 2009

Uniek


Hoe uniek is een "Paardenbloem"?
Voor mij is een aardenbloem een doodgewone plant. Sommigen zien hem zelfs als onkruid. Als ik hem in mijn tuin tegen kom pleeg ik hem er meestal uit te trekken.

Het is echter ook een plant met medicinale werking. De officiele naam: "Taraxacum officinale" eindigt op "officinale" en dat betekent dat de plant in kloostertuinen gekweekt moest worden. Het kruid is vochtafdrijvend en versterkt de lever en gal in de aanmaak van spijsverteringssappen. Ook is het een mineraal- en vitaminerijke plant.

Vooral in het voorjaar zijn er veel weilanden die helemaal geel zien van de paardenbloemen.
Maar ook een paardenbloem is uniek, zoals blijkt uit deze foto. Er is er één in dit hele veld doorgeschoten en inmiddels uitgebloeid. Als die ene pluizebol (die ik er ècht niet zelf neergezet heb) er niet gestaan zou hebben zou de hele foto een saai beeld hebben gegeven.

Volgens mij is het zo ook met ons. Wees uniek, je bent het!
Een prettige dag verder.

Geen opmerkingen: