Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 14 oktober 2009

Glasvezel


Naast Boyle en Smith, waarover ik gisteren berichtte, krijgt ook de Chinees "Kuen Kao" de Nobelprijs voor de Natuurkunde 2009.
"Kao (1933) is een pionier op het terrein van glasvezelcommunicatie. Hij deed in de jaren zestig uitgebreid onderzoek naar het gebruik van licht in glasvezelkabels. Het licht doet dienst als transportmiddel voor data.
In die jaren werd er vanuit gegaan dat licht door glasvezel een afstand van 20 kilometer kon afleggen. Kao berekende dat het lichttransport over 100 kilometer mogelijk moest zijn.
Zijn theorie leidde tot de eerste pure glasvezelkabel in 1970. Het is de basis geworden voor onder meer internet, waar tekst, video en muziek razendsnel de wereld rondgestuurd kunnen worden.
Het Nobelprijs Comité noemt het bejaarde drietal "de meesters van het licht."

Inmiddels omvat het glasvezelnetwerk één miljard kilometer kabel, zeven keer de afstand van de aarde tot de zon.
Het is natuurlijk voor een normaal mens niet te bevatten dat een digitale foto die ik nu dankzij Boyle en Smith maak, dankzij Kao binnen een fractie van een seconde over de hele wereld te zien is.
Ik heb er ongeveer een miljoen keer langer over moeten nadenken welke foto ik hierbij zou plaatsen. Uiteindelijk heb ik een eenvoudige foto gevonden. Eén die voor mij even wonderbaarlijk is als licht dat door glasvezel gaat: een paardenbloem.

3 opmerkingen:

Michel Gastkemper zei

Bijzonder mooie foto, Adri. En precies passend bij het onderwerp, wat mij betreft.
(Woordeverificatie: carna)

Adri zei

Dank je.

Overigens, complimenten voor de nieuwe DDV.

Groet,

Adri

Michel Gastkemper zei

Dank je wel, het is leuk om te doen. Ik heb natuurlijk ook een goed voorbeeld van de afgelopen tien keer...
(Woordverificatie: edigs)