Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 2 oktober 2009

Opdat wij nooit vergeten!















Op 1 en 2 oktober herdenkt Putten dat het 65 jaar is geleden dat de "Razzia van Putten" heeft plaatsgevonden.

Een gebeurtenis waarbij vrijwel de gehele mannelijke bevolking werd weggevoerd naar concentratiekampen in Duitsland.
Slechts enkelen zijn er teruggekomen.

In het dorp is een gebouw waar alle namen van de 552 slachtoffers op de muur staan vermeld. Op 2 oktober is er ieder jaar een speciale herdenking bij het monument: "De Treurende Weduwe", ook wel: "De Vrouw van Putten" genoemd. Zo ook vandaag.

Op "4 mei" schreef ik hier ook al over ter gelegenheid van de Nationale Dodenherdenking.

2 opmerkingen:

Michel Gastkemper zei

Hoe zit dat eigenlijk, Adri? Je schrijft hier over 'alle 552 slachtoffers', terwijl je het op 4 mei had over '660 mannen van wie er slechts 48 terugkwamen'. Weet jij wat het precieze aantal is? Niet dat het voor de gebeurtenis op zichzelf heel veel uitmaakt, maar het verschil valt me nu toch op.

Adri zei

Dag Michel,

Je hebt gelijk, het is wat onduidelijk.
De meest betrouwbare informatie wordt weergegeven op de site van de Stichting Oktober 44. Ik heb de link op mijn pagina daarheen veranderd.
660 mannen zijn weggevoerd, 48 zijn teruggekomen, Er staan 553 (en geen 552?) namen in het gedachteniscentrum. Het verschil staat daar precies verklaard.

Het motto van de Stichting is: "Opdat wij nooit vergeten!". De namen van de slachtoffers staan vermeld op de site van de Stichting en van velen ook een foto.

Vanavond zing ik in het mannenkoor Fontanus bij de herdenking.

Hartelijke groet,

Adri