Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 1 november 2009

Allerheiligen



Het was gisteren, 31 oktober, natuurlijk een bijzondere dag. Niet alleen de startdag van de Maand van de Spiritualiteit.

Het was ook "Hervormingsdag", de dag waarop de protestanten denken aan de dag dat Maarten Luther zijn 95 stellingen op de deur van de kerk in Wittenburg spijkerde. Het begin van de godsdienstvrijheid.
Het was ook "Halloween" ( Hallow-e'en, ofwel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen), de avond van versierde pompoemen en gekkigheid, alhoewel wij dat hier niet zo uitbundig vieren.

De dag erna, vandaag dus, is het "Allerheiligen", een katholiek feest ter nagedachtenis aan alle heiligen en martelaren. En dat zijn er nogal wat. Tegenwoordig is het een feestdag "..voor allen die voor eeuwig leven bij God, of ze nu heilig zijn verklaard of niet."

In de zevende eeuw was het echter de dag van de jaarlijkse herdenking van de inwijding van het "Pantheon" in Rome, als kerk van Maria en alle martelaren.
Dat is nieuw voor mij. Zo leer je nog eens wat.
Wel en mooie gedachte overigens: het Pantheon is met zijn open koepel een plek voor, zoals de naam ook zegt, àlle goden en dus ook voor àlle heiligen. (Foto: 1997, ingescand).

2 opmerkingen:

marjolein koerselman zei

Wat heb ik genoten van uw foto`s
Prachtig.
Via www, ik zocht nl. wat informatie/foto`s over Rome.
We gaan nl in nov.
Geweldige foto`s van U
Zelf heb ik ook een fotolog bij weblog, maar die ligt er even uit !

Adri zei

Beste Marjolein,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik wens u een goede reis en veel mooie foto's in Rome.

Hartelijke groet,

Adri