Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 3 november 2009

Werelddag van de man


Door een beetje te surfen kwam ik er achter dat het vandaag "Werelddag van de man" is.
Ik heb werkelijk geen idee wat ik daar nu mee moet. Er is verder ook niets over te vinden, geen activiteiten, niets.

Nu kun je natuurlijk concluderen dat het kennelijk zó gewoon is, dat er verder geen aandacht aan geschonken hoeft te worden: "Is het niet iedere dag de dag van de man?"
Ik vrees dat ik me met zo'n uitspraak niet geliefd maak.

Maar je kunt je ook afvragen of het toevallig is dat het vandaag ook de feestdag is van "Sint Hubertus".

"Hubertus was de zoon van een hertog uit Aquitanië en leidde en werelds leven. Op Goede Vrijdag van het jaar 683 ging hij op jacht, hoewel dat een zeer oneerbiedige activiteit was op die dag. Hubertus bespeurde een groot hert, en joeg er achteraan met zijn honden. Toen hij het hert bijna te pakken had en het dier zich naar hem toekeerde wilde hij het neerschieten. Op dat moment verscheen er een lichtend kruis tussen het gewei. Een stem zei hem naar Lambertus van Maastricht te gaan.
Hubertus deed dat en ging in de leer bij de heilige Lambertus, op dat moment bisschop van Maastricht. Uiteindelijk volgde hij hem op. Hij verkondigde het geloof in Brabant en de Ardennen, vandaar dat in het zuiden veel kerken naar hem zijn vernoemd.

Sint Hubertus staat nu bekend als de patroonheilige van de jacht.
"

Daarmee heb je toch weer een verwijzing naar deze bijzondere dag: "De man als jager".
De man die ieder dag zijn leven waagt om voedsel te vergaren, met naast hem de vrouw die voor de kinderen en het huishouden zorgt. Een mooie rolverdeling, toch?
Studenten van het Rhetoricadispuut "Tau" gooien een knuppel in het hoenderhok: "...Resumerend kan men stellen dat mannen en vrouwen nog vele kenmerken uit de oertijd vertonen." Niks emancipatie dus.

Om deze dag te vieren heb ik een mooie, bij vandaag passende, foto uitgezocht: "De man met zijn jachthoorn". Het is één van de muzikanten van het waldhoornorkest van Schoonloo deze zomer in Drenthe.
Zo te zien had deze man echt een "Werelddag".

Geen opmerkingen: