Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 3 juni 2010

Surinaamse Benschoppen


Nu ik het de laatste dagen over Suriname en Hindoeïsme heb moet ik toch ook nog even iets anders kwijt.
Het heeft er eigenlijk niets mee te maken maar het komt toevallig zo samen.
Ik ben al meer dan 30 jaar bezig met genealogie, stamboomonderzoek. Ik wilde weten waar ik vandaan kom en wat de relatie is met het plaatsje Benschop in Utrecht.
Dat laatste heb ik gevonden. Halverwege zestienhonderd vertrokken Dirk en Marrichien, uit Benschop naar de Alblasserwaard waar ze zich "Benschopper" gingen noemen.

Ongeveer een maand geleden ontving ik een mailtje van iemand die ook meer van de stamboom wilde weten. Het bijzondere is dat zij geboren is in Paramaribo. Haar vader en moeder ook, en haar grootouders ook. Het zijn dus rasechte Surinamers, en derhalve donker van huidskleur. En genaamd...: Benschop.

Daar wil je dan als geïnteresseerd genealoog natuurlijk meer van weten.
Zaterdag j.l. hebben we elkaar ontmoet en ben ik zeer gastvrij ontvangen door mevrouw Wonnie Benschop en twee van haar dochters, die al meer dan 43 jaar in Nederland wonen. Zij blijken ook inmiddels bekende Nederlanders te zijn. Over de familie is zelfs een boek geschreven: "Tussen twee huizen" .

Ik ben inmiddels naarstig op zoek naar de relatie met de Nederlandse Benschoppen, maar heb die nog niet kunnen ontdekken.
De vader op de foto is Egbertus Josef Benschop, geboren 27 april 1883 te Paramaribo, zoon van Hendrik Theorodus Benschop.
Over de laatste zijn geen gegevens bekend. Wie is hij, waar komt hij vandaan, waarom woont hij in Suriname, etc?
Er zit waarschijnlijk niets anders op dan een keer naar Paramaribo te vliegen om daar de archieven te raadplegen.

5 opmerkingen:

vinniewest zei

Geachte heer Benschop,
Mijn naam is vincent westfa en ben een zoon van andre westfa en dulci Benschop.Ik ben als hobby ook bezig met een stamboomonderzoek van de surinaamse benschop tak.Iki hoop met u informatie te kunnen delen.Mijn email adres is vincentwestfa@hotmail.com.
Een vriendelijke groet
V.Westfa

Anonymous zei

Geachte meneer,

Mijn naam is Glenda Zebeda (Aruba), 64 jaar.
Ik ben een dochter van Leonie Agnes Elisabeth Benschop, geboren 8 juni 1909 in Paramaribo, als dochter van Egbertus Benschop en Louisa Levens. Op de familie foto op internet is mijn moeder helemaal links op de foto. Wat ik wel weet is dat ze vertelde dat haar vader aannemer was en grote huizen heeft gebouwd. Ze kende de huizen die haar vader in Paramaribo heeft gebouwd, maar ik was een kind, ze heeft me de huizen nooit aangewezen. Waarschijnlijk huizen aan de Gravenstraat. De naam van de Gravenstraat is nu veranderd. Ook heeft hij diverse sluizen gebouwd. Hij reed op een fiets, wat in die jaren gelijk was aan een auto. Ik heb Opa nog als kind gekend. Mijn moeder was gescheiden en leefde samen met Opa aan de Celinastraat 16, wat toen de wijk Couvreur (lees: Coufroru was) Oma Levens was 50 jaar toen ze stierf aan een beroerte. Zo heeft mijn moeder, Leonie, ons altijd verteld. Mijn moeder was ongeveer 30 jaar en moest de zorg van haar broers en zuster op zich nemen. De meeste jongens hadden in Paramaribo de ambachtschool doorlopen. Alle jongens, zover ik de namen kan herinneren zijn; Otto, Geradus, Cornelus, Johan en oom Charlie. Ze vertrokken naar Curaçao en Aruba om in de raffinaderijen te werken. Wat ik me kan herinneren is dat oom Charlie en oom Gerardus bij de politie hebben gewerkt en oom Charlie later zelfs in een hotel op St. Maarten. Tante Tientje bleef in Suriname wonen en was getrouwd met een zekere heer Staphorst. Ze heeft tijdens haar huwelijk even in Brits Guyana gewoond. Mijn moeder Leonie, heeft ook even met haar 3 kinderen, na de scheiding ook in Brits Guyana gewoond. Mijn moeder ging terug naar Paramaribo. Op de foto zie ik nog tante Joosje, tante Frija, die hebben ook op Curaçao gewoond. Tante Joosje had 1 dochter, Renate, zij is ook overleden. Tante Frija had geen kinderen. Tante Trees was met een Nederlandse Marinier getrouwd en woonde in Nederland en is helaas enkele jaren geleden overleden. Opa had een zus, zij heette Jana Benschop, en was getrouwd met een boer die Granoost heette. Ze hebben gewoond aan de Gemenelandsweg. Verder weet ik ook dat Opa broers had die aan de Schimmelpenningweg, een zijstraat aan de Kwattaweg hebben gewoond. Ook aan de van Idzigastraat. De namen zijn, dacht ik, Jusu en Shang en nog een, de naam ken ik niet. Celinastraat 16. is heel veel veranderd. Waar het huis van Opa heeft gestaan, staan nu zeker 5 gebouwen. Voor die tijd was het huis van Opa een groot huis van hout. Grote zitkamer, slaapkamer, keuken, galerij, boven 5 slaapkamers. Dit alles heeft hij verkocht aan een Portugees. En moesten mijn moeder en haar kinderen verhuizen. Opa is op hoge leeftijd boven de 90 jaar gestorven. Op de foto kunt u zien dat voor begin 1900 ze heel goed gekleed waren en ze het redelijk goed hadden. Opa en Oma kregen tijdens de eerste wereldoorlog een tweeling, die kinderen zijn tijdens de hongeroorlog 1914 -1918 gestorven. Ik hoop dat ik u hier van dienst ben geweest.
P.s. Wonnie (Veldema)-Benschop is mij bekend. Mijn moeder was haar tante. Dulci Benschop is mij ook bekend. We hebben samen op dezelfde basisschool aan de Keizerstraat gezeten.

Met de vriendelijke groeten,

Glenda Zebeda
glendazebeda@hotmail.com

Anoniem zei

Ik heb erg veel gegevens. Ook wie Hendrik Benschop was en wie zij vrouw. En meer....
ook Piet Benschop was hier mee bezig.
ik ben dochter van Trees Benschop. Meisje op schoot van Egbertus op de foto. Mijn moeder had zelf haar haar verknilt. Ook zo zij nakomeling was. Ik ook. Ik ben geboren toen zin 43 jaar was.

Adri zei

Beste Anoniem,

Kun je mij een mailtje sturen naar a.benschop@chello.nl?
Dan kunnen we misschien meer gegevens uitwisselen?

Hartelijke groet,

Adri

Unknown zei

Beste glenda zebeda
Ik stuur deze email names de heer gopal
Hij is de taxichauffeur van suriname geweest :
Ben jij dat die dochter van benschop politie toen julie in suriname waren op schiphol heb ontmoet dus de dochter

Ik stuur dit namens de heer gopal. Hij wil ook weten als jij het ben en of je vader nog leef??,
Maar goed ik hoop dat u want ik ben zijn schoondochter van de heer gopal en wil graag contac
Groetjes
Gladys