Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 19 augustus 2010

De Armen de Poth


In het centrum van Amersfoort, vlakbij theater De Flint, ligt het Hofje "De Armen de Poth".
Hoewel ik al jaren regelmatig in Amersfoort kom en er zelfs een keer een historische stadswandeling heb meegemaakt, is me dat nooit opgevallen.
Tot er onlangs een neefje trouwde.
Het was prachtig weer, we waren ruim op tijd. Dus er was alle gelegenheid om dat hofje eens goed te bekijken.

Een brochure vertelt:
"In de middeleeuwen was er in Amersfoort een zgn. Broederschap van de Heilige Geest. Deze verzorgde de zieken en deelde gaven in geld of natura uit, de zogenaamde proven.
In de volksmond werden de giften "de Poth" genoemd. Daaraan ontleenden de broeders hun bijnaam: Pothbroeders
In een oorkonde uit 1447 wordt hun naam voor het eerst genoemd. Rond 1525 verhuisden de broeders vanaf de Heilige Geestkapel naar het huidige terrein van De Poth. Dat was gelegen in een gebied dat al in 1388 wordt genoemd en bij toeval Pothof heette.

De naam Pothbroeders verdwijnt in het begin van de 17e eeuw en wordt dan vervangen door regenten.
De regenten vormden het bestuur van De Poth. Hun belangrijkste taak is het beheer van het bezit van De Poth. Naast de gebouwen van het hofje bestaan dat uit landerijen en vermogen."

Als u in de buurt bent is het beslist de moeite waard om er eens binnen te lopen.

1 opmerking:

Henk zei

Hoi Adri,

Ik heb al heel veel mooie foto's gezien. Het Pothofje spreekt me als geboren Amersfoorter erg aan ook al gezien mijn achternaam.
Wil je even je mailadres mailen aan henk@cbb.nl
Henk