Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 25 augustus 2010

Kruisspin


Ik weet niet of het zo is, maar ik heb de indruk dat spinnen altijd in het najaar voorkomen. Het zal wel niet, maar misschien zijn ze dan meer zichtbaar, of zijn ze groter.

In ieder geval beginnen ze mij nu weer op te vallen.

Dit pracht-exemplaar trof ik zaterdag bij ons in de tuin. Hij, of zij, had een prachtig web gemaakt. De dag daarna zag ik dat er een wesp in zat, die al half opgepeuzeld was. Het jachtseizoen is dus weer geopend.

Ik heb gelezen dat er over de hele wereld zo'n 50.000 verschillende soorten spinnen bekend zijn. Dit exemplaar is een zogenaamde "Kruisspin", een gewone huis- tuin en keukenspin, die is te herkennen aan het kruis op zijn rug.
Volgens "Bart Laurens", een enthousiast "spinnoloog", komen er op elke vierkante meter wel 10-12 spinnen voor. U bent dus gewaarschuwd.

Overigens is de kruisspin door de Europese Arachnologische Vereniging uitgeroepen tot spin van het jaar 2010. Waarom weet ik niet, maar het is misschien leuk om te weten voor het geval u er in uw tuin één tegen komt.

Geen opmerkingen: