Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 23 oktober 2010

Volle maan


Als ik morgen wat tijd heb moet ik nog maar eens uitzoeken hoe dat nu precies zit met die kring om de maan.

Ik ben overigens iets te vroeg. Het is eigenlijk pas om 3.37 uur helemaal volle maan. Maar ik vind het wel goed zo.
Welterusten.



PS 1.
Die gekleurde ringen zijn dus "halo's".
Het "KNMI" zegt daar over: "Een gekleurde ring rond de zon of maan ontstaat door breking en weerkaatsing van het zonlicht in de ijskristalletjes, waaruit die hoge wolken bestaan. Zo kunnen allerlei ringen, kransen, bogen in verschillende richtingen, lichtzuilen en lichtvlekken (bijzonnen) aan weerszijden van de zon ontstaan met prachtige kleuren. Deze optische verschijnselen die, in mindere mate, ook bij de maan te zien zijn, worden halo's genoemd."

PS 2.
Leuk om te vermelden dat Omroep Gelderland deze foto zaterdagavond bij haar weerbericht heeft geplaatst.

6 opmerkingen:

Lamaarlekkereffewaaien zei

Ze was mooi he, de maan!
Groet, Margriet

Adri zei

Eh., is de maan vrouwelijk? Wist ik niet. Oké dan, nog mooier.

Ja, ze was prachtig!
Toen ik de foto nam speelde ze net verstoppertje met de wolken. Ik moest iedere keer even wachten tot ze tevoorschijn kwam. Pas later in de nacht, toen de wolken helemaal waren verdwenen liet ze zich in haar volle glorie zien.
Toen zag je ook pas goed hoeveel licht ze geeft.
Eh., nee, weerkaatst.

Hartelijke groet,

Adri

Mirthe Duindam zei

Hallo Adri,

Wat een mooie, bijzondere opname. Het was zeker de moeite van het wachten waard. Prachtig zoals de wolken er net langsgeschoven zijn en nog wat zichtbaar. Complimenten!

Hartelijke groet en een fijn weekend,
Mirthe

Lamaarlekkereffewaaien zei

Ik weet niet of de maan vrouwelijk is. Voor mij wel, maar misschien voor een ander niet. Ik weet niet, ik heb het altijd over moeder aarde, en ik zie de maan als haar zus. Geen idee waarom ik dat zo zie, maar ik vind het wel een leuke gedachte. Het schijnt westers te zijn om de maan als een vrouw te zien las ik op internet.

Groet, Margriet

Adri zei

Het klopt ook wel. Je kunt ook denken aan Frans (voor zover ik dat nog van de middelbare school heb onthouden). Het is La Lune en Le Soleil. Dus je hebt gelijk, zon is mannelijk en maan is vrouwelijk.

In het Zonnelied van Franciscus van Assisi (zie mijn Blogbericht van 8 november 2009) spreekt hij ook over broeder zon en zuster maan.

Ik denk overigens dat het nog een overblijfsel is van de tijd van de natuurreligies waarbij de zon stond voor de schepper van het leven en de maan voor zijn vrouw. Sól was een Noorse zonnegod en Luna was de Romeinse godin van de maan.
Die twee zullen samen wel iets gedaan hebben. En zo is het gekomen...
Of zo.

Maar als het om het geslacht gaat is tegenwoordig overigens niets meer zeker.

Adri zei

Leuk om te vermelden dat Omroep Gelderland deze foto zaterdagavond bij haar weerbericht heeft geplaatst.