Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 7 november 2010

De Bijbel van Anjou


Op 22 oktober j.l. stond er in Trouw een interessant artikel over de Bijbel van Anjou.

Nu heb ik mij de afgelopen tijd in het kader van een studie Godsdienstwetenschappen aan de UU nogal bezig gehouden met de ontstaansgeschiedenis van de bijbel en daarom was dit een kolfje naar mijn hand.
Ik zeg erbij dat deze foto niet van mij is. Ik heb hem gepikt uit de krant en zo goed mogelijk voor publicatie hier bewerkt. (Volgens mij mag dat best als het om een bijbelgedeelte gaat.)

De "Bijbel van Anjou" is een pracht exemplaar, met hier een afdruk van het begin van de Bijbel: Genesis 1: In principio creavit Deus caelum et terram.
De zes scènes van de schepping vormen gecombineerd de eerste letter I van het boek.

De Bijbel wordt bewaard in de bibliotheek van de Faculteit Godgeleerdheid van de Katholieke Universiteit in Leuven.
De website:
"Hij is in 1340 gemaakt in opdracht van Koning Robert I van Anjou die hem als geschenk gaf aan zijn kleindochter Joanna. De Bijbel bevat meer dan honderd sublieme miniaturen die voor de allereerste keer, en meteen ook voor het laatst, aan het grote publiek getoond worden. De kostbare perkamenten folio’s van de Bijbel zijn voorzichtig losgemaakt. Het is een unieke kans om ze "in het echt" te bewonderen. Na de tentoonstelling, die tot 5 december duurt,  wordt het fragiele juweel onherroepelijk terug ingebonden en verdwijnt het opnieuw in de kluis. Vanaf dan is de bijbel alleen nog online raadpleegbaar."

Ik ben van plan op 17 november naar Leuven af te reizen om hem te gaan bewonderen. Heeft iemand zin om mee te gaan?

Geen opmerkingen: