Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 11 november 2010

Overgang


Voor mijn gevoel zitten we momenteel in een periode waarin de natuur het ook niet meer zo precies weet.

De pracht gaat er een beetje af, de bladeren zijn massaal aan het vallen, maar het is nog lang geen winter.
Het is soms al behoorlijk koud aan het worden is, maar dan heb je plotseling weer van die opvliegingen en is het ineens de warmste nacht (3 november: 14,5 graden!) in meer dan honderd jaar.

Kortom, ik geloof dat we in een soort van overgang zitten. Er gebeurt ook ineens van alles tegelijk en dat is best verwarrend:

- Het is de 11de van de 11de. Het begin van "Carnaval".
- Het is "Sint Maarten", wat oorspronkelijk een oud germaans vruchtbaarheidsfeest blijkt te zijn, maar wat in onze tijd een bedelfeest is voor de kinderen.
- Vroeger werd in de kerk op deze dag het Evangelie voorgelezen: "Lucas 11:33": "Zet uw licht niet onder een korenmaat."
- Tenslotte heeft Urgenda deze dag uitgeroepen tot "Dag van de Duurzaamheid".

Wat moet je daar nu allemaal mee?
Ik weet er niet zoveel van, maar ik geloof dat het in zo'n overgangsfase het best is om gewoon rustig te blijven. Geen paniek. Het waait allemaal wel weer over.

1 opmerking:

JacQie zei

Dat het overwaait geloof ik meteen, wat een wind vandaag zeg!
Je foto vind ik bijzonder mooi. Heerlijke herfstkleuren en een weerspiegeling.
Groetjes Jacqie