Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 12 januari 2011

Essalam Moskee


Op "16 maart 2009" schreef ik o.a. over de Essalam Moskee in Rotterdam. De bouw van deze moskee was door meningsverschillen al een aantal keren stilgelegd. De planning was dat de moskee in 2007 klaar zou zijn. Het werd uiteindelijk december 2010.

Vorige maand is hij in het bijzijn van o.a. de burgemeester van Rotterdam en een aantal hooggeplaatste personen uit Dubai, Marokko en de Arabische Emiraten officieel in gebruik genomen.

Afgelopen zaterdag heb ik er het middaggebed bijgewoond en ik kon het natuurlijk niet laten om even een fotootje te nemen van die enorme koepel.

De moskee heeft een gebedsruimte voor 1500 bezoekers en is daarmee de grootste in Nederland en zelfs van West-Europa. De centrale koepel is 25 meter hoog. Het gebouw bevat vier niveaus. De twee minaretten zijn meer dan 50 meter hoog en steken daarmee, tot ergernis van sommige Rotterdammers, boven de lichtmasten van het ernaast gelegen Feyenoord Stadion uit.

De architecten, Molenaar en van Winden uit Delft, hebben het ontwerp gebouwd in de traditie van de vijftiende-eeuwse Mamlukse architectuur uit Cairo, maar ook de Jumeira Moskee in Dubai is een belangrijke inspiratiebron.

Ik moet zeggen dat de binnenruimte mij wat tegen viel, voor 1500 man. Ik had gedacht dat het groter zou zijn. Niettemin vind ik het een aanwinst, niet alleen voor de moslimgemeenschap, maar ook voor de Nederlandse samenleving als geheel.

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Waar heb ik dit eerder gehoord.....de mooiste,grootste,indrukwekkenste...kerk/moskee.

Persoonlijk krijg ik het met dit soort van machtsvertoon steeds moeilijker.

Hoog van de toren blazen....noem ik dat....en of het nou een moskee is met koepel en minaretten of kerk met koepel en klokkentorens....ze kunnen er allemaal wat van, in het verleden tot op de dag van vandaag.

In onze stad begon men jaren geleden ook aan de bouw van 'n moskee die de grootste en mooiste moest worden uit heel de omgeving, maar halverwege raakten het geld op en bleef de bouw tot grote ergernis van omwonenden en gemeente stil liggen.
Toen de gemeente na jaren dreigden met slopen heeft men in heel Europa geld ingezameld en kon men verder met de bouw van de moskee.

Zo'n twintig jaar geleden betrad ik op kousevoeten tijdens een rondreis door Turkije de Aya Sofia in Istanbul,met open mond van verbazing heb ik dat bouwwerk bekeken.....over een indrukwekkende koepel gesproken....over lichtinval en gezichtsbedrog...ik geloofde mijn ogen niet....
maar machtigmooi is dit gebouw/museum zeker wel!
Maar door de eeuwen heen hebben de machthebbers over dit gebouw ook voor veel ellende gezorgd.

En of we het heden ten dagen een aanwinst moeten noemen voor de Nederlandse samenleving wat er in sommige moskeeën gepredikt wordt.....als ik de berichtgeving hierover mag geloven.....

In het katholieke Brabant hebben van vroeger uit de rijkste dorpen de grootste en mooiste kerken.
De boeren waren niet alleen gul met geven aan pastoor,dokter en notaris uit het dorp,als er geslacht werd, maar tasten blijkbaar ook diep in de geldbuidel voor de bouw van een kerk.
En nog meer status kregen de boerengezinnen als er tenminste een zoon uit het gezin naar het (klein)seminarie ging tussen zijn twaalfde en achtiende levensjaar en later naar het grootseminarie voor de priesteropleiding.
(waar achteraf gezien ook vaak de machtsverhoudingen voor de nodige ellende gezorgd hebben)

Ik kan me nog herinneren dat er vroeger bij ons thuis en in vele andere gezinnen wekelijks geld werd opgehaald om een steentje bij te dragen voor de kerk in aanbouw.
Elk gezin gaf een bedrag, de hoogte daarvan werd bepaald naar gelang het aantal gezinsleden en inkomen.
De kerk vroeg zich niet af of die arme grote gezinnen uit de volksbuurt dat geld wel konden missen.
Nu vele jaren later is die kerk met klooster en scholen afgebroken op de kerktoren na en heeft een machtige projectontwikkelaar het in handen.

Macht....ik ga het stééds méér een naar woord vinden!


Ja, Adri.......ik denk dat wij hierover wel een boompje op zouden kunnen zetten, ik zit weer op mijn preekstoel;-)

Fijne dag!!
Vriendelijke groeten,
Ger

Adri zei

Dag Ger,

Ik begrijp dat je er echt even voor bent gaan zitten.

Zoals jullie in het Katholieke Brabant in het verleden omgingen met geloof en kerk, zo deden wij dat als Protestanten boven rivieren natuurlijk ook.
Ik ben momenteel één van de "kerkrentmeesters" in onze kerk. Ook wij moeten op de kleintjes letten, en ik zie dat er ook in onze kringen kerken worden gesloten.

We leven in een tijd van secularisatie waar we ons zorgen over kunnen en mijns inziens moeten maken.
Maar het helpt niet om daarvan de moslimgemeenschap de schuld te geven. Bij ons is het althans niet zo dat er een massale uitstroom is van mensen naar de moskee. Kerkverlating is ons eigen probleem.

Daarnaast hebben we te maken met een grote groep Moslims in Nederland. Een klein deel daarvan is radicaal en dat is ook best een probleem. Ik hoop dat je me goed begrijpt. Ik ga me niet bekeren tot moslim en ik vind ook dat we ons niet moeten laten overrompelen door de islam. Dat gebeurt denk ik ook niet.

De moeite die je hebt met het woord "grootste" en "machtigste" kan ik beslist delen. Macht gaat niet samen met verdraagzaamheid. Wij stonden in de wereld altijd bekend als een vriendelijk en tolerant volkje. Nu we geconfronteerd worden met een multiculturele samenleving zullen we mijns inziens de handschoen moeten oppakken om ook de "vreemdeling" een plek te geven in onze samenleving. Hoe lastig dat ook is.

Met vriendelijke groet,

Adri