Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 23 februari 2011

Terugblik


Ik ben iemand van vaste gewoonten. Als ik terugblik heb ik nu al voor de 800e keer een bericht met een foto geplaatst op dit Blog en altijd staat de foto aan de linkerkant (kleine fotootjes uitgezonderd), met rechts er naast de tekst.

Vandaag doe ik het dus anders. Want deze foto hoort niet links. Het zou een raar beeld geven. Deze hoort rechts.

Maar dat is wel iets om over na te denken. Want, is van al die 800 foto's dit nu de enige die rechts hoort te staan? Of zijn er meer waarvoor geldt dat ze rechts beter tot zijn recht komen dan links?

Er zal ongetwijfeld wel eens een onderzoek gedaan zijn naar het feit dat wij dus kennelijk patronen in onze hersenen hebben die onze voorkeur bepalen.
Ik weet dat wij in het Westen de neiging hebben van links naar rechts te kijken. We lezen ook van links naar rechts. In de fotografieopleiding heb ik geleerd dat je een persoon bij voorkeur zo in beeld zet dat hij of zij rechts het beeld uitkijkt. Maar er zijn ook landen waar men van rechts naar links leest. Zouden mensen die dat hun leven lang al doen een ander patroon in hun hersenen hebben opgebouwd?

Als dat al zo is, dan ben ik nog wel zo eigenwijs dat ik denk dat ook voor die mensen geldt dat deze foto rechts moet staan, want het beeld wat je ziet is niet zomaar een spiegel. Je "ziet" als het ware de hele auto waar deze spiegel aan vast zit, zonder hem direct te zien.
Ja, zo zult u zeggen, je ziet in de spiegel de auto toch? Dat klopt en klopt niet. Want als dit de spiegel is van de auto die je in de spiegel ziet, dan lijkt het alsof deze spiegel bij de auto in de spiegel links zit. Terwijl je weet dat dit een rechterbuitenspiegel is. Kunt u het nog volgen?

Het grappige, en dat wil ik er maar mee zeggen, is dus dat je met je hersenen meer ziet dan met je ogen.

Dat betekent dat als je naar dingen kijkt, er iets is wat je niet ziet, maar wel bestaat. En dat is nu precies wat "Plato" zo'n 400 voor Christus al had ontdekt en waar eigenlijk ons hele Westerse Christelijke denken op is gebaseerd. Plato noemde het de ideeënwereld. Paulus zegt: "Het geloof is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet." ("Hebreeën 11:1")

Tsjonge, waar je al niet over na kunt denken tijdens zo'n lange autorit naar Italië.

2 opmerkingen:

Ger zei

Dat het een dodehoekspiegel is weet ik..........................

en voor de rest geef ik het op...,
ik ben blond;-)
,ik heb al allerlei theorien uit de kast getrokken maar die kloppen niet.

Ik ga m'n was strijken....
dan weet ik zeker dat ik die stapel straks in de kast kan leggen.

Fijne dag!
Ger

Adri zei

Goedemiddag Ger,

Kijk, dat is nu precies wat ik bedoel. Ik lees wat je schrijft, dat zie ik , maar zonder je gezien te hebben met die stapel was, weet ik dat de rest van je verhaal niet klopt.
Je bent volgens mij helemaal niet blond. Volgens mij ben je een superintelligente vrouw, snel en zakelijk (want je houdt van blauw), met gevoel voor sfeer en romantiek.
Verder ga ik niet, want anders heb ik straks thuis wat uit te leggen.

Prettige dag!

Adri