Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 10 april 2011

Christus in de kerker


Ja, ik weet het, je mag in de Hermitage als particulier bezoeker niet fotograferen. Maar als ik wil vertellen wat ik gezien heb op de tentoonstelling "Glans en Glorie", dan heb ik daar graag plaatjes bij. Ik ben nu eenmaal wat visueel ingesteld.

Het is vandaag de vijfde zondag in de veertigdagentijd en ik vind dit beeld van Christus er vandaag wel bij passen: zondag "Judica": verschaf mij recht.
Christus zit geketend, ogenschijnlijk geduldig en wat peinzend, zijn lijden af te wachten terwijl buiten het kruis wordt opgericht.

"Christus in de kerker", is een beeld uit de achttiende eeuw uit Rusland, Solvytsjegodsk.

"Het thema van de passie van Christus heeft geen diepe wortels in de orthodoxe traditie. Het komt in Rusland pas voor in de zeventiende eeuw in de frescoschilderkunst en in de beeldhouwkunst vanuit Litouwen en Polen, waar dergelijke beelden wijdverbreid waren, evenals in Wit-Rusland, Oekraïne en Moldavië."

In de Westers Christelijke kerk heten dit soort beelden "Christus op de koude steen". Er staat een mooi voorbeeld van in Museum Catharijneconvent in Utrecht (waar je overigens wel mag fotograferen).
Dat zal ik binnenkort ook laten zien.

1 opmerking:

Margriet zei

Hoi Adri,

Je berichtje op mijn blog deed me breeduit grijnzen.
Heerlijk!
groet, Margriet