Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 11 mei 2011

Spinoza


Al geruime tijd heb ik in mijn Fotomap deze foto zitten van het standbeeld van Baruch Spinoza. Het staat in Amsterdam. Wij kwamen er langs toen wij naar de Hermitage wandelden.

Ik had mij voorgenomen me eens in zijn denkbeelden te verdiepen, want hij is één van de grootste filosofen uit de geschiedenis. Het begin van de "Verlichting". En nog een Nederlander ook.

Bij toeval werd ik deze week geholpen door Michel Gastkemper, die op zijn Blog "Antroposofie in de pers" in het artikel "Wijnpers" uitgebreid op Spinoza ingaat. Wilt u er echt het fijne over weten dan raad ik u zijn Blog aan. Ik volsta slechts met de tekst die op het informatiebord staat bij het beeld:

" Benedictus de Spinoza (1632-1677), Amsterdammer, filosoof.
Spinoza is op deze plaats als zoon van joodse vluchtelingen geboren. Zijn belangrijkste werk is de "Ethica". Daarin verwerpt hij alle traditionele voorstellingen van God en stelt hij dat de ogenschijnlijk chaotische natuur is onderworpen aan onveranderlijke natuurwetten, die ook gelden voor mens een maatschappij. Met behulp van de wiskunde kunnen we die wetten kennen en door ons leven daarmee in overeenstemming te brengen worden wij gelukkig.
Spinoza's denkbeelden over de vrijheid van meningsuiting, tolerantie en democratie zijn nog steeds actueel. "Het doel van de staat is de vrijheid" (de tekst op de sokkel van het beeld) vat zijn politieke filosofie samen.

Het kunstwerk, een initiatief van de Stichting Spinoza Monument, is gerealiseerd door Nicolas Dings (1953) en bestaat uit een terrazzo podium, waarop zich naast de bronzen figuur van Spinoza een icosaëder van natuursteen bevindt, die verwijst naar het slijpen van de geest. De vogels op de mantel symboliseren de multiculturele samenleving van Amsterdam, waarin de van verre komende halsbandparkiet naast de inheemse mus een plaats heeft.
Het beeld is op 24 november 2008 onthuld door burgemeester Job Cohen en cultuurwethouder en Carolien Gehrels en eert Spinoza als het begin van de Verlichting en voorloper van de moderne samenleving."

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Toevallig kwam ik deze week met zoeken ook nog bij Spinoza uit.

Wilden een andere blogger aanmoedigen en opeens kwamen de woorden die mijn moeder vaker tegen ons riep weer in mijn gedachten, bijvoorbeeld als we met het schoolrapport thuis kwamen.

Ga zo door en ge zult spinazie eten.

Als kind heb ik me niet verder verdiept in die woorden en ik vond spinazie wel lekker.

Denk nu als ik toen aan moeder om uitleg gevraagt had, dat ik te horen had gekregen; kind vraag niet zoveel.

De woorden zijn een verbastering van: ga zo door en ge zult Spinoza heten.

Tja en dat was niet de eerste de beste.

Fijne dag!
Groeten,Ger

Michel Gastkemper zei

Prachtig commentaar van Ger!
Wel een verrassing dat Spinoza blijkbaar nog zo ‘leeft’.
Voor mijn weblogbericht was ik op zoek naar een hoofdstuk in een boek dat ik ooit over Spinoza had gelezen en dat indruk op me had gemaakt, maar ik heb het totnogtoe niet kunnen terugvinden; mijn herinnering laat me in de steek. Wél weet ik nog hoe de beschrijving van een oude Hollandse tuin waar buxushagen geometrisch waren aangelegd een beeld vormde voor de mathematiek van Spinoza’s gedachtengoed. Hij zou die tuin goed kennen en er inspiratie hebben opgedaan. Of vergis ik me nou en ging het om een andere vermaarde Hollandse denker? En was het boek met verzamelde stukken nu van een Nederlander, zoals Thomas Rosenboom of Oek de Jong, of een Engelsman of Amerikaan, zoals Jonathan Israel of James Kennedy? Ik ben er nog niet achter, terwijl ik zo benieuwd ben wat het nu geweest is, nu ik me eindelijke eens echt in Spinoza aan het verdiepen ben. Onlangs stuitte ik op het prachtboek ‘Spinoza and Spinozism’ van Stuart Hampshire; ik kon het niet laten liggen en heb het meegenomen. Het is zijn geld dubbel en dwars waard!
Adri, ik zal onder mijn bericht naar deze bijdrage van jou verwijzen; die vormt een mooie aanvulling.
(Woordverificatie: mersi)