Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 28 juli 2011

Lutherstube


Hier zou het dan plaatsgevonden moeten hebben: de vertaling in 1521 door Maarten Luther van Het Nieuwe Testament vanuit het Grieks in het Duits.

Luther gebruikte daarbij de Griekse vertaling die Erasmus tien jaar daarvoor al had gemaakt. Luther en Erasmus waren niet bepaald vrienden. Erasmus had met zijn Griekse vertaling weliswaar de basis gelegd voor zijn reformatie, maar Erasmus vond Luther veel te radicaal. Erasmus pleitte voor meer tolerantie. Een jaar eerder schreef Erasmus in een brief aan paus Leo X over Luther, die tot dan toe weinig geschreven had: "Luther, die ken ik niet".

Overigens is niets in deze ruimte authentiek, behalve het stuk ruggegraat van een walvis wat op de grond ligt en wat Luther gebruikt zou hebben als voetensteun.
Detail in de kamer is nog de inktvlek op de muur. Op een gegeven moment dacht Luther dat hij bespied werd door de duivel, die hij vervolgens met gooi met de inktpot wilde verdrijven. De vlek op de muur zou nog zichtbaar zijn. (??)

3 opmerkingen:

louisa zei

Hallo Adri

Super zeg, mooi verhaal.
Ik vind dat stoeltje erg mooi.
Gr. Louisa

Michel Gastkemper zei

Erg mooi, Adri, om dit nu eens met ‘eigen ogen’ te zien; ik heb er vaak over gelezen, ben zelfs meerdere keren over de snelweg langs de Wartburg gereden, maar er nooit (in) geweest. Dus je doet mooi werk met je weblog: dit is een ‘fotoweblog plus’, met meerwaarde!
(woordverificatie: marvel)
(Dat mannetje bij Google dat elke keer nieuwe woorden ter verificatie moet verzinnen, zit steeds goed op te letten...!)

Adri zei

Hoi Michel,

Dat mannetje bij Google kent mij inmiddels, dus als ik een reactie post op mijn eigen Blog dan hoef ik geen verificatie in te vullen. Als ik overigens zelf iets zou moeten verzinnen dan zou het zijn: thanks!

Je hebt gelijk. Het is een FotoBlog. Ik ben destijds begonnen met iedere dag een in mijn ogen mooie en/of geslaagde foto uit te zoeken. Maar ik vind het ook leuk om er dan een paar gedachten bij te geven. Niet altijd diepgravend, maar dat hoeft ook niet.

Volgens mij doe jij precies het omgekeerde. Jij brengt iedere dag een doorwrocht en gedocumenteerd betoog, gelardeerd met een persoonlijke foto.

Voor elk wat wils dus.

Hartelijke groet,

Adri