Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 1 september 2011

Echt of namaak?


In één van de struiken, vlakbij het kweekcentrum van de "Orchideeënhoeve", hing deze vlinder.

"Spanwijdte" van de vleugels ongeveer 8 cm. Net als veel andere mensen heb ik hem of haar van dichtbij staan bewonderen en staan fotograferen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet zeker ben of dit nu echt of namaak is.
Hij hing er vrij levenloos bij, maar ik kan mij voorstellen dat een vlinder die uit de pop komt in het begin in een soort comatueuze toestand verkeert. Als de vleugels gespreid zijn en helemaal "opgepompt" dan komt er waarschijnlijk pas leven in.
Maar het geheel doet zo kunstmatig aan en hing daar zo rustig te hangen, dat het haast kunstmatig overkwam.
Zijn we dus met zijn allen gefopt? Of weet iemand hier meer van?

3 opmerkingen:

louisa zei

Hoi Adri
Prachtig.
Hij is wel degelijk echt hoor.
Ik heb ze ook gezien in Emmen.
Gr. Louisa

Ger zei

........je zag deze vlinder ergens in een struik hangen.....mijn vraag is dan...binnen of buiten?

Als het buiten in de vrije natuur is kan je er bijna zeker van zijn dat het geen echte vlinder is.
Naar mijn weten gaat het hier om de Atlas vlinder en zijn leefomgeving is het beste bij een temperatuur van 25 graden,'s nachts mag het iets koeler zijn.
De Atlasvlinder is overdag inactief maar gaan 's nachts vliegen en zoeken naar een partner.

De Atlas vlinder heeft geen mond en kan dus niet eten en leven ze van de vetreserves in hun lichaam. Dit betekend ook dat ze niet zo oud worden, ongeveer 5 tot 7 dagen.

ik lees:
Ontwikkelingsduur

--De eitjes doen er ongeveer 10 tot 14 dagen over om uit te komen.

--De rupsjes eten ongeveer 35 tot 45 dagen lang, totdat ze verpoppen.

--De pop ontwikkeld zich in ongeveer 3 weken tot vlinder.

--De vlinder leeft dan nog ongeveer 5 – 7 dagen.

.....Oh......als hij/zij op zijn mooist is gaat ie hemelen....:-(

Fijn weekeind!
Lieve groeten,Ger

Adri zei

Dag Ger,

Je hebt gelijk. Weer wat van je geleerd.
Ik heb ook even zitten surfen, het is vast de Atlasvlinder.
Er is veel over te vinden o.a. op de website van Artis.

Deze hing in de kas van de Orchideeënhoeve, stil zoals het hoort, als ik diverse sites mag geloven, om het mannetje te lokken.

Hartelijke groet,

Adri