Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 4 september 2011

Imposant


Imposant, zo kun je het orgel van de Grote of St. Bavo in Haarlem toch wel noemen, het zogenaamde "Müller-orgel", uit 1738, waar Handel en Mozart nog op hebben gespeeld.

Vorige week was ik in Haarlem op bezoek bij dr. Huib van den Doel, een goede vriend en oud-collega. Hij is een befaamd organist. Hij vertelde mij dat er tegenwoordig met moeite organisten gevonden kunnen worden die het kunnen bespelen.
Het vak van kerkorganist lijkt een beetje uit te sterven.

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Het zou toch heel jammer zijn als er uit zo'n prachtig orgel geen klanken meer zouden komen....

En het houdt bij mij hier niet op met enkel jou post te lezen en naar de foto te kijken....

Dan wil ik daar ook meer over weten en blijkt het internet me weer een stapje verder te brengen.
En volgens de berichten luiden men jaren geleden al de noodklok over een tekort aan goed opgeleide organisten.

ik kwam een bericht tegen van NOS.NL
http://nos.nl/artikel/66464-de-kerkorganist-sterft-uit.html
en als ik dat bericht van:De kerkorganist sterft uit zo eens doorneem heb ik al een duidelijker beeld waardoor dat zó gekomen is.

Tijdens mijn kerkbezoeken die meestal bestaan uit interesse in de architectuur en aankleding, de ene keer sober...of uitgekleed...de andere keer een en al pracht en praal.

Als ik bij een viering aanwezig ben in de imposante koepelkerk in het dorp waar onze dochter woont sinds haar trouwen ben ik altijd weer onder de indruk als ik de klanken uit dat orgel hoor, nou moet ik erbij vertellen dat die kerk een fantastische akoestiek in huis heeft.
Ken ook een paar mensen die daar het orgel bespelen en denk haast zeker te weten dat die echt niet allemaal een gedegen opleiding daarvoor hebben gehad.
Nou is Lierop wat muziek ten gehore brengen betreft ook niet de eerste de beste, ik zeg altijd de echte Lieropenaren hebben het muzikale al generaties lang in hun genen en krijgen het met de paplepel ingegoten;-)
Zal toch eens aan mijn schoonzoon vragen hoe het bij hun in het durp en kerk gesteld is met organist(en)

Fijne dag!
Lieve groeten,
Har

Adri zei

Dag Ger,

Hier in Putten lijkt het tot nu toe ook nog wel mee te vallen, maar ik weet dat men in onze omgeving soms alle mogelijke moeite moet doen om het rooster van de wekelijkse kerkdiensten rond te krijgen.
Ben benieuwd hoe dat in Brabant is.

Hartelijke groet,

Adri