Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 19 januari 2012

Wildbreien


"Wildbreien".
Ik had tot twee dagen geleden nog nooit van het woord gehoord. Tot Mirthe Duindam op haar Blog "Oogwandeling" er melding van maakte in "Wildbreien is hot".

Op dat moment schoot mij te binnen dat ik vorig jaar mei in Harderwijk tijdens "Culting Harderwijk" ook zo iets heb gezien en gefotografeerd. Ik vond het toen opvallend, maar had geen idee wat het was en waarom die boom zo versierd was.

Het blijkt dus een rage te zijn, overgewaaid uit Amerika, waar het in 2005 is ontstaan als Yarn Bombing om de stad te versieren en weer warmte en kleur te geven. Zie "Wikipedia".
Sinds 2010 is het kennelijk ook in Nederland een populaire bezigheid. Het Nederlands Instituut voor Lexicologie noemt "Wildbreien" het mooiste woord van 2011.

3 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Bij dit soort rages moet ik altijd even de wenkbrauwen ophalen...
Zie het nut er niet van in en bovendien vind ik het niet in het straatbeeld passen.
Tegenwoordig noemen ze het nog al snel kunst....en weer frons ik mijn voorhoofd.

Het zal bij een rage blijven en hopelijk niet uitbrei(d)en dat het op trekjes van massahysterie begint te lijken.
Want daar hebben we er al meer dan genoeg van......zeg ik als nuchtere Brabantse.

Fijne dag!
Ger

Mirthe Duindam zei

Dag Adri,

Ja, het gaat steeds meer opvallen. Zal wel van korte duur zijn, zoals vaak met rages. Leuk dat je mijn blog noemt, dank je wel.

Hartelijke groet,
Mirthe

Adri zei

Dag Ger en Mirthe,

Tja, je kunt er dus heel verschillend tegen aan kijken.
Ik kreeg overigens vandaag een mailtje dat het wildbreien ook in Putten al is gesignaleerd.
We gaan mee in de vaart der volkeren.

Groet,

Adri