Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 20 februari 2012

Vreemd verschijnsel


Dit was voor ons een beetje een vreemd verschijnsel, die zonsondergang vorige week op Texel.

Voordat hij echt onderging weerkaatste de zon in het water en ontstond er een soort halve bol waarop hij even leek uit te rusten. Er zal vast wel een mooie natuurkundige verklaring voor bestaan.
Heel bijzonder.

Op de voorgrond overigens een deel van de pijpleiding om het strand op te hogen. Na de storm in december is er veel zand weggeslagen.
PS. Na de reacties hieronder voeg ik aan de labels toe: Omega Sunset.

3 opmerkingen:

Anonymous zei

Wat een prachtige foto, zo heb ik de zon nog nooit onder zien gaan.
Hopelijk ben je weer opgeknapt, groet Wil

Adri zei

Van een andere anonieme volger kreeg ik via de mail het volgende bericht. Ik geef het graag aan u door:

Bijzonder verschijnsel. Ik dacht, ik ga even speuren en heb het gevonden. Het is geen weerkaatsing, maar een soort breking van licht in warmere luchtlaag boven het water. En mooie namen voor het verschijnsel:

http://www.atoptics.co.uk/atoptics/sunmir2.htm

Het schijnt soms te eindigen met een zogenoemde "green flash", een soort groen licht aan de bovenkant van de zon.

Vergeleken met andere google plaatjes van de "omega sunset" is deze wel heel goed gelukt!

Ger zei

Fantastisch, dat jullie dit moment gade konden slaan,
en ook vastleggen.

Op het juiste moment op de goede plek!

Bedankt voor het delen:-)

Hartelijke groeten,
Ger