Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 12 mei 2012

Paalzitten


Grutto's schijnen regelmatig met de tureluurs een kampioenschap paalzitten te houden.
Ze kunnen het beiden heel lang volhouden. Misschien dat de tureluur daaraan ook wel zijn naam te danken heeft. Wie weet.

Het prettige overigens van een lange telelens is dat je de achtergrond onscherp kunt houden. Ik heb aan de achtergrond hier niets veranderd. De groene kleur is gewoon de kleur van het weiland. Daar steekt deze vogel met zijn rode poten toch mooi tegen af.

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Makkelijke ''prooi'' op die uitkijktoren voor vogelspotters en helemaal als de vogel ook nog eens langere tijd stil blijft staan.

En zie het prachtige resultaat!!!

En hoe die tureluur aan zijn naam komt...
wetenschappelijke naam zou onbekend zijn,maar ik vond dit wel een stukje tekst waarmee ik uit de voeten kan.

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/tureluur1

En het werpt voor mij ook weer wat licht op al die typisch Limburgse dialect woorden die ik bij mijn schoonouders hoorden.
Toen onze kinderen en later kleinkinderen klein waren en wij bij oma en opa op bezoek waren vroegen ze altijd om 'n tuutje = kusje
Tijdens een kusje tuit men de lippen,
en tijdens het fluiten ook,
Als je het mij vraagt....... tuit de tureluur zijn lange snavel 'n heel eind tijden het fluiten waarin de klank “tú-uu-uu” duidelijk te horen is, (turlure FR woord voor refrein of herhaald eentonig deuntje)
je zou er ook wel tureluurs van worden;-)

Ja..... Adri jij hebt mij weer mooi een poosje van de straat gehouden,
maar heb wel weer wat geleerd.

Fijn weekeind en lieve groeten!
Ger

Adri zei

Dag Ger,

Dank je wel. Het is een mooie plek om vogels te spotten. Ik ben er vanmiddag op de terugweg uit Vlaardingen ook nog even langs gegaan. Er is altijd wel wat te zien.

Bedankt ook voor je uitzoekerij. Als je in de buurt zou zijn zou ik je er een tuutje voor geven.

Hartelijke groet, fijne zondag,

Adri