Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 7 september 2012

Methusalem


Gisteren werd bekend gemaakt dat de levensverwachting van de man tussen 2000 en 2011 met 3,5 jaar is gestegen tot bijna 80 jaar (79,18 om precies te zijn). Zie: "NU.nl"
Dat is een interessant bericht waar ook politici dezer dagen boven op duiken. Stijgende zorgkosten etc.

Statistieken liegen niet... En daarom is het wel leuk om even wat sommetjes te maken.
Bij het CBS is te vinden dat de gemiddelde levensverwachting in 1951, mijn geboortejaar, 70,24 jaar was.  Dat betekent dus een procentuele toename naar 2011 van 0,0187879% per jaar. Als je die lijn recht doortrekt dan wordt de levensverwachting van iemand die in 2051 wordt geboren: 131 jaar. In het jaar 2251 is dat toegenomen tot 395 jaar.

Als je nog iets verder vooruit kijkt, en waarom zou je dat niet doen, dan betekent het dat iemand die in het jaar 2685 wordt geboren een net zo hoge levensverwachting heeft als Methusalem uit de Bijbel (Genesis 5:27): 969 jaar.
Daarmee neemt overigens ook het waarheidsgehalte van de Bijbel in een klap enorm toe. Want wat er geschreven staat wordt dan realiteit.
Een ander sommetje: in 1951 woonden er 2,53 miljard mensen op de aarde. Op 31 december 2011 waren dat er 7 miljard. Als je ook die lijn doortrekt dat zijn we in 2685 met 85 miljard. Gezellig toch?

Is dit nu reëel? Ik denk dat we het maar met een knipoog moeten nemen. Een bekende uitspraak is: Statistieken liegen niet, maar je kunt wel liegen met statistieken. Ik veronderstel dat onze politici wel weer een verklaring bedenken om aan te tonen dat er iets in deze statistische redenering niet klopt.

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

In berekeningen zullen die cijfertjes wel kloppen....daar twijfel ik niet aan,
maar of de mens straks gemiddeld honderden jaren oud zal worden daar heb ik toch mijn grote twijfels over.

En dan heeft iedereen de mond vol op de dag van vandaag over vergrijzing en dat onze verzorgingsstaat van de wieg tot het graf niet meer te betalen is.

Moeten ze vast honderden jaren blijven werken...
Wie gaat dan die pensioenen en ziektenkosten verzekeringen betalen....en uitkeren...

Wat is nou een mensenleven in levensjaren jaren vanaf de evolutie van de mens tot de gemiddelde leeftijd van nu op deze aardkloot....en wat is een mensenlichaam.....niks meer dan 'n velletje,zak knoken en 75% water.....

Tja......het volume van de hersenen is toegenomen in de jaren.....en ik vraag me af wanneer nou de eerste mens eens opstaat en ze goed gaat gebruiken....;-)

Fijn weekeind!!
Hartelijke groeten,
Ger


Adri zei

Dag Ger,

Ik heb van mijn moeder geleerd dat we ons geen zorgen moeten maken over de vraag hoe onze kinds-kinderen aan de kost moeten komen.
Maar ik heb ook geleerd dat we verantwoord moeten omgaan met onze omgeving.
Als we dat nu combineren, dan moet er van het leven toch iets moois te maken zijn.

Fijne dag verder en een goed weekend. Geniet van het mooie weer!

Hartelijke groet,

Adri