Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 3 december 2012

DNA-spray


Vorige week moest ik voor een boekpresentatie van een oud-collega en goede vriend in Amsterdam zijn. In de Muiderkerk om precies te zijn. Ik was wat aan de vroege kant en liep even wat rond in de omgeving in de Dapperbuurt.

Ik kwam daar dit bord tegen van de politie: "Winkels beveiligd met DNA-spray". Ik heb zoiets bij ons in Putten nog nooit gezien, en provinciaal als ik ben, had ik geen idee wat dit betekende. Is het een waarschuwing dat er vandalen met spuitbussen actief zijn? Wordt er stiekem DNA ingezameld door de politie? Moet je dan hard weglopen als je dat niet wilt?

Gelukkig biedt mijnheer Google uitkomst: 

"DNA-spray" is een onschadelijke, kleurloze vloeistof waarin een synthetische vorm van DNA is verwerkt. Het wordt ingezet als inbraak- en/of overvalpreventie, en kan objecten of personen op het eerste oog onzichtbaar markeren. De markering is zeer moeilijk te verwijderen. In de meeste gevallen kan ze worden aangetoond met UV-licht (365nm - 395 nm), omdat een speciale toevoeging in de DNA-spray aanwezig is die onder dit licht helder blauw oplicht."

Ik begrijp hieruit dus dat als je in deze straat een winkel binnengaat, je ongemerkt wordt bespoten met een bepaalde stof waardoor de politie achteraf kan aantonen dat jij daar daadwerkelijk bent geweest. Nu heb ik niets te verbergen, maar ik vind dit toch eigenlijk niet zo'n heel prettig idee. Big brother ....

2 opmerkingen:

Ger zei

Hallo Adri,

Jaha....zou dat de oorzaak zijn dat wij hier in het zuiden steeds vaker horen 'Hallo provinciaaltje,kassa open,nu!'
Probleem verplaatst zich?

Ook ik zie die waarschuwingsborden hier nergens in mijn omgeving,zoekende op het internet lees ik er nu over,het is niet zo dat elke willekeurige bezoeker van die winkels bespoten wordt met DNA-spray maar wel de overvaller of persoon die inbraak/diefstal pleegt en de winkelier met een druk op de knop de dief van 'n laagje spray voorziet bij het verlaten van de winkel,direct wordt de politie daarvan in kennis gesteld en bij aanhouding van personen die aan signalement voldoen en het blauwe kleurtje op zich dragen met unieke code per winkel geeft dat politie weer een extra duidelijke aanwijzing dat hij/zij in die desbetreffende winkel geweest is.
Dus.... jij hebt niks te vrezen wanneer je daar op een normale manier aan het winkelen bent.

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/11/30/hoe-werken-die-dna-sprays-eigenlijk/

Fijne onbezorgde avond gewenst!!
Ger

Adri zei

Ha Ger,

Dank je wel voor je onvolprezen speurderszin.
Het geeft me een gerust idee dat ik gewoon normaal kan blijven winkelen als ik dat wil.

Hartelijke groet en eveneens een fijne avond. De eerste sneeuw van dit jaar heeft inmiddels plaats gemaakt voor regen. Maar binnen is het gelukkig lekker warm.

Adri