Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 3 januari 2013

Spiritualiteit


Deze maand is uitgeroepen tot de maand van de spiritualiteit.

De RKK is er in de nacht van dinsdag op woensdag gelijk serieus mee aan de gang gegaan door uitzenden van de film "Into great silence", over het leven in La Grande Chartreuse, het klooster van de legendarische Kartuizer Orde in de Franse Alpen.

"De monniken leven er aan de hand van eeuwenoude regels en rituelen. Het is de meest gesloten orde van de rooms-katholieke kerk en is bijna geheel verborgen van de buitenwereld.
Eén van de bijzondere kenmerken is dat men er leeft in grote stilte. In de film hoor je dan ook geen dialogen, geen commentaren en geen interviews. Het is een document over bewustzijn, absolute aanwezigheid, over mannen die hun leven gewijd hebben aan God in de allerpuurste vorm."

Ik weet niet of ik met deze foto van een aquarel gemaakt door Marja Benschop-Smit recht doe aan de beginselen van de Kartuizers. De tekst spreekt mij wel aan: "Stilte is de enige manier om de muziek van de engelen te horen."
De film duurde overigens bijna drie uur. Ik had hem al eens gezien, dus ik heb hem deze keer niet uitgekeken. Het is een lange zit.  Het tempo in de film is ook afgestemd op de leefwijze van de monniken. Dat wil zeggen: je moet er tijd en geduld voor hebben. Ik geloof dat ook precies is wat deze film wil overbrengen. Daaraan ontbreekt het ons nog al eens.

2 opmerkingen:

Mirthe Duindam zei

Dag Adri,

Mooie tekst inderdaad. Die film heb ik ook weleens gezien, maar ik weet niet meer of ik hem helemaal heb uitgekeken. Het was wel bijzonder vond ik.
Ik wens jou nog alle goeds voor het nieuwe jaar in goede gezondheid en veel fotoplezier!

Hartelijke groet,
Mirthe

Digi-Irma zei

Mooie aquarel gefotografeerd door jou.
Tekst is ook prachtig.
Bedankt dat je mijn blog hebt bezocht.
Ik wens jou een heel goed fotografie jaar toen.
Groetjes Irma