Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 29 maart 2013

Goede Vrijdag


"Marcus 15:33-37":
"Op het middaguur viel er een duisternis over het hele land, die drie uur aanhield. Aan het einde daarvan, in het negende uur, riep Jezus met luide stem: "Eloï, Eloï, lema sabachtani?", wat in onze taal betekent: "Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?"

Toen de omstanders dat hoorden, zeiden enkelen van hen: "Hoor, hij roept Elia!"Iemand ging snel een spons halen, doordrenkte die met zure wijn, stak de spons op een stok en probeerde hem te laten drinken, terwijl hij zei: "Laten we eens kijken of Elia komt om hem eraf te halen." Maar Jezus slaakte een luide kreet en blies de laatste adem uit."

Kruisbeelden heb je in soorten en maten. Het gaat daarbij natuurlijk niet om de vraag of je hem mooi vindt of niet, maar om de betekenis er van en om de beleving die dat bij gelovigen oproept.
Deze hier hangt naast de ingang van de "Sint-Adelbertabdij" in Egmond-Binnen. Ik vind dit wel een heel "beeldende" voorstelling van het lijden. Opvallend zijn ook de drie duifjes die rechtsboven op de muur zijn aangebracht.
Ik zeg er verder niets over.

Geen opmerkingen: