Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 28 maart 2013

Witte Donderdag


Bij Witte Donderdag hoort het Laatste Avondmaal van Da Vinci. Ik heb van dit schilderij op Witte Donderdag "9 april 2009" en op "1 april 2010" ook al eens een foto laten zien. Op de één of andere manier is die laatste foto, of beter gezegd: dat laatste Blogbericht, erg populair. Hij is al 8074 keer aangeklikt en is daarmee veruit het best bezochte bericht van deze Blog.
Vandaag laat ik u de de foto zien die ik in 2010 maakte van het hele schilderij, zoals dat wordt geëxposeerd in de Abdij van Tongerlo, waar sinds 1545 een door de leerlingen van Da Vinci nageschilderd doek hangt van het Laatste Avondmaal.
Voor een goed beeld van het schilderij raad ik u aan even op de foto te klikken voor een vergroting.

Jezus zit met zijn discipelen aan tafel. Op een fantastische wijze heeft Da Vinci de karakters van de discipelen in beeld gebracht. Onder het eten zei Jezus tegen hen: "Ik verzeker jullie, één van jullie zal mij uitleveren. "Dit bedroefde hen zeer en de één na de ander zie je vertwijfeld aan tafel met de vraag: "Ik ben het toch niet Heer?" Hij antwoordde: "Hij die samen met mij zijn brood in de kom doopte, die zal mij uitleveren."
Links zit Petrus met een mes achter zijn rug. Naast hem Judas met zijn geldbuidel. Een andere discipel zit met een opgestoken vinger naar Judas. Rechts van Jezus zit Johannes, of is het Maria Magdalena? Wie het weet mag het zeggen. Verdere details zijn te vinden op de website van het "Da Vinci-Museum" van de Abdij van Tongerlo.

Vandaag, Witte Donderdag, staan we stil bij dit verhaal en bij de betekenis van brood en wijn. In de Christelijke traditie is het een teken dat hij zijn leven heeft gegeven om de mensen en de wereld te redden.
Hierna wordt Jezus overgeleverd en gekruisigd.

2 opmerkingen:

Joke (Jokes Camera) zei

Wat konden ze vroeger toch mooi schilderen. Ze namen of hadden misschien meer tijd. Mooie foto, Adri. Groetjes, Joke

Ger zei

Gedekte tafels boeien mij altijd wel...
de gedachte dat het een galgenmaal is minder...

Welke geheimen en symboliek er nou ook in het mysterieuze Laatste Avondmaal van Da Vinci zitten....

....een ding weet ik zeker: de eitjes die bij ons op de gedekte tafel komen tijdens de paasbrunch staan symbolisch voor nieuw leven in de lente;-)

En je weet het niet hé,waarom men zo'n belangstelling heeft voor dit blogbericht,de werken van Da Vinci hebben altijd al een grote aantrekkingskracht op de mens gehad.
Label:Da Vinci.....,en klik

Ik vergeet nooit de hype die ontstond over het boek 'De Da Vinci code' van Dan Brown jaren geleden,je kon geen trein,bus of vliegtuig instappen of ik zag mensen met dat boek op schoot zitten.
Vraag me wel eens af hoeveel van die mensen het boek daadwerkelijk uitgelezen hebben,of vonden ze het interessant genoeg om gezien te worden met dat boek,te kunnen vertellen dat ze het boek aan het lezen waren,er over meepraten met de rest etc.

Hartelijke groet op deze Witte Donderdag!
Ger