Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 9 juli 2013

Déjà Vu


Voor mij is dit een heel bijzondere foto. Je zou kunnen zeggen dat hiermee mijn hele fotocarrière is begonnen.

Wat is het geval? In augustus 1971 waren wij voor het eerst in Engeland. Wij, dat wil zeggen, mijn toenmalige verloofde (en nog steeds mijn huidige echtgenote) en ik, met nog een stel. Op het brommertje. Na een rondrit via Londen en het zuiden van Engeland belanden wij uiteindelijk in Portsmouth. Ik had een fotocamera bij me, een Ilford Sportsman 300S, met een aantal zwart-witrolletjes. In Portsmouth maakte ik een foto van de "HMS Victory", het vlaggenschip van Nelson uit 1765. Thuisgekomen lieten we natuurlijk vol trots onze vakantiefoto's zien. Mijn toenmalige a.s.schoonvader, een enthousiast amateurfotograaf, pikte er één foto uit die hij het vergroten waard vond. Samen hebben we hem in zijn doka afgedrukt. Daarmee is voor mij feitelijk alles begonnen. Mijn eerste zelfgemaakte vergroting.

Ik was dat allemaal allang vergeten, totdat wij deze zomer bij toeval weer in Portsmouth waren. Ik had de foto die ik jarenlang bewaard heb, nog in mijn hoofd zitten (althans dat dacht ik) en heb geprobeerd deze opnieuw te maken met bovenstaand resultaat.
Inmiddels heb ik het negatief uit 1971 opgezocht en ingescand. De oorspronkelijke foto ziet u hiernaast. Als ik heel eerlijk ben, ... vind ik die van 42 jaar geleden mooier.

Een beetje negatief uitgedrukt zou je kunnen zeggen dat ik na 42 jaar, met een foto-opleiding, met een jarenlange ervaring in diverse fotoclubs en met een mooie digitale camera, dus eigenlijk niks opgeschoten ben. Daar ben ik dan mooi klaar mee.

2 opmerkingen:

Kees zei

Hallo Adri, Mooi verhaal, leuk gezegd, veel wijzer, dat wel.
Groet Kees.

Ger zei

Dag Adri,

Leuk om nogmaals een foto te maken van dit schip en de vergelijking te zien.
Ook ik blijf de foto's uit het analoge tijdperk scherper vinden,althans mijn foto's.

Van dit prachtige schip hebben wij ook verschillende foto's en kaarten,uit de tijd dat mijn voormalig verloofde en nu inmiddels sinds 4 juli JL al weer 45 jaar mijn echtgenoot die in 1967 bij de Marine diende en met een nieuw fregat in de Engelse wateren voer om te proefvaren.
Hij maakte die foto's van 'De Nelson' met zijn pas nieuwe voigtlander wat hij van mij cadeau gekregen had met verloving.

Hartelijke groet,
Ger