Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 17 augustus 2013

Christophorus


Uit de tijd dat ik bij de gehandicapteninstelling "Christophorus" in Bosch en Duin werkte heb ik een fascinatie overgehouden van Christophorusbeelden.

U kent het verhaal nog wel, van de reus die op zoek ging naar de allermachtigste man op aarde. Die wilde hij dienen. Nadat hij keer op keer was teleurgesteld werd hij uiteindelijk veerman. Toen hij op een dag in een hevige storm een kind naar de andere kant moest brengen, bleek dat kind op zijn schouder steeds zwaarder te worden tijdens de overtocht. Aan de overkant aangekomen openbaarde het kind zich als het kindje Jezus, dat de zonden van de hele wereld droeg.
Als dank mocht de veerman zich in vervolg Christophorus, ofwel Christusdrager, noemen.

Christophorus is in de loop van de tijd ook de beschermheilige van de reizigers geworden. Vooral in zuidelijke landen wordt hij vereerd.
Zo is er hier bovenop de Klaussenpass (1952 m ü M) in Zwitserland een klein kapelletje waar ik tot mijn verrassing boven het altaar een klein glas-in-lood-raampje ontdekte met daarom heen de woorden: "Automobilclub der Schweiz".
Laten we het er maar op houden dat het bezoek aan dit kleine kapelletje ons ook als motorrijders weer veilig thuis heeft gebracht.

2 opmerkingen:

Kees zei

Mooie gedachte Adri.
Groet Kees, wens je een fijn weekend

Ger zei

Dag Adri,

Mooi kapelletje,het uientorentje trok even extra mijn aandacht,het standpunt waaruit jij de foto nam, doet vermoeden dat er een rechte pin uit het torentje steekt,maar niets is minder waar, aan de schaduw op het dak te zien.

De H.Chistoffel leerde ik als klein meisje kennen wanneer mijn zusje en ik met de buurman in de auto mee mochten rijden in de zomerschoolvakantie, wanneer hij in Brabant en Limburg zijn zelfgemaakte chroompoets Driesol in flesjes aan de man probeerde te brengen bij autobedrijven en rijwielzaken.Op het dashboard van zijn auto prijkte afbeelding van man die op een reus leek met baard en klein kind op zijn schouder,denk dat ik toen ook al leergierig(nieuwsgierig;-)) was en stelde de vraag aan buurman wie die man met kindje was.
Kreeg het hele verhaal zoals in jou post te horen.
Later toen er meer mensen in mijn omgeving een auto kochten kwam ik de afbeelding van deze beschermheilige vaker tegen,heb ook het kleine ingelijste Christoffeltje wat bij mijn schoonvader zijn hele autorijdende leven van de ene nieuwe auto mee verhuisde naar de andere.
En onze kleinzoon die dit jaar op 17 jarige leeftijd slaagde voor het rijexamen heeft zijn contactsleutel aan Christoffel sleutelhanger, die hij kreeg van zijn Peettante.

Hartelijke groet,
Ger