Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 15 augustus 2013

Maria Hemelvaart


In het plaatsje St. Blasien in het Zwarte Woud staat sinds 1783 een enorme koepelkerk die destijds deel uitmaakte van het Benedictijnse klooster in deze stad. De prachtige lichte koepel is 36 meter in doorsnee en is net zo hoog. De kerk is in 1874 afgebrand, maar in 1983 ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan weer geheel gerestaureerd.

Op het plafond van de koepel is een beschildering aangebracht die mij een beetje doet denken aan het beroemde fresco van Michelangelo in de Sixtijnse Kapel in Rome, waarin God de mens schept en met zijn vinger aanraakt. (zie mijn Blogbericht van "22 april 2010").

In dit koepelschilderij wijst God naar een vrouw en lijkt hij haar uit te nodigen in de hemel te komen. Ik weet niet zeker of dit zo bedoeld is, ik kan het op de website van de "Dom St. Blasien" niet vinden, maar het lijkt mij een toepasselijk beeld op deze dag van Maria Hemelvaart.

Ik wens u een fijne dag!

2 opmerkingen:

Joke (Jokes Camera) zei

Dat mensen dat vroeger konden schilderen verbaast me elke keer weer. Zo mooi en zo vol details. Wow. Dat maken ze tegenwoordig niet meer. Heel erg mooi, Adri. Groetjes, Joke

Ger zei

Dag Adri,

Heb ook verschillende foto's in mijn fotoarchief van dit imposante witte interieur en prachtige schilderingen.

Wat bij mij het meest in het oog viel was het binnenvallende licht.
Ook blauw van kleur net als bij gletsjers,zeeën en meren,zelfs in het kleine beetje water in wijwatervat ving mijn lens het blauw.

Fijne dag,
Ger