Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 12 november 2013

Fibonacci


Voor degene die niets met trappen hebben stelt dit natuurlijk niet veel voor. Maar voor mijn verzameling is het weer een aanwinst.

Ik heb overigens geen enkel belang in welke trappenfabriek dan ook. De enige aardigheid die ik er in heb is te proberen er een beetje leuk lijnenspel van te maken, met in het achterhoofd altijd de gulden snede en de zgn. "fibonacci-spiraal".
Die spiraal is gebaseerd op de rij van Fibonacci.
De rij begint met 0 en 1 en vervolgens is elk element van de rij steeds de som van de twee voorgaande elementen.










Ofwel: 0,0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144,233,377,etc. Je kunt dat uitdrukken in de gulden snede en dan krijg je een mooi spiraalbeeld. Leonardo van Pisa (Pisa ca, 1170 - ca. 1250), ofwel Fibonacci, ontdekte dat die reeks ook in de natuur voorkomt, o.a. bij de groei van planten en bloemen. Maar hij komt ook voor bij de studie naar een konijnenpopulatie. Hoe dat precies zit moet u, als u daarvoor zin en tijd hebt, maar eens nalezen op "Wikipedia".

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Mij zeggen getallen en cijfertjes niet veel en al helemaal niet op wiskundig gebied,dat gaat mijn pet te boven.
Maar die mooie spiraalvormige opbouw bij bloemen,planten of schelpen daar kan ik wel geboeid naar kijken.
Net zoals jij het lijnenspel van trappen graag op de foto zet kan ik aan het aanrecht de romanesco bloemkool bestuderen voordat ik die in het kokend water laat glijden.
Een trap is voor mij enkel functioneel om naar boven of beneden te gaan.

Fijne dag!!
Ger