Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 30 augustus 2016

Maya dieren

Assen, augustus 2016. Canon PowerShot G1X; IS 15.1-60.4 mm f/2.8-5.8; 34 mm; f/5; 1/25 sec; ISO 800
"De goden zijn trots op de aarde, maar er is niemand die hen vereert. Daarom willen de goden dankbare wezens creëren die hen kunnen aanbidden. Eerst maken ze de dieren, de bewakers van de bossen en de bergen. De poema, het hert, de serpent, de ratelslang en de vogels krijgen en plek en een opdracht. "Jij, hert, slaapt langs rivieren en in valleien. Daar graas je in de weiden en met jouw vier poten kun je staan en lopen." Tegen de vogels zeggen ze: "Jullie, prachtige vogels gaan hoog in de bomen wonen. Bouw jullie nesten en vermenigvuldig jezelf."

Voldaan en trots wachten de goden op aanbidding door de dieren. "Spreek onze namen, aanbid ons. Wij zijn jullie vader en moeder, wij hebben jullie immers geschapen!" Maar de dieren piepen en grommen alleen. Zij kunnen niet praten. "Jullie zijn mislukt" zeggen ze tegen de dieren. "Jullie zijn niet in staat onze namen te noemen en ons te vereren."
De dieren mogen wel blijven, maar voortaan is hun lot om als vlees te worden gegeten."

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Toen ik de foto bekeek in mijn leeslijst dacht ik eerst dat jij speculaasjes gebakken had ☺☺
Maar bij het vergroten van de foto werd het me duidelijk.....het schrift van de woorden der goden uit de Maya tijd.

Interessante tentoonstelling lijkt mij dat.

Fijne dag,Ger