Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 6 november 2016

De kerkklokken

Kranenburg, oktober 2016. Canon PowerShot G1X; IS 15.1-60.4 mm f/2.8-5.8; 15 mm; f/2.8; 1/5 sec; ISO 400
Het was even klimmen maar uiteindelijk kwam ik, dankzij de goedgunstigheid van de gastvrouwen van het Heiligenbeeldenmuseum, tot zelfs in de klokkentoren van de kerk in Kranenburg. Tegenwoordig worden de klokken niet meer geluid op zondag, althans niet meer in Kranenburg. Bij ons op de Veluwe is dat nog anders: op zondagen kerktijden om 9.00 uur, 9.30 uur, 10.00 uur, 11.00 uur, 17.00 uur, 19.00 uur, en in de week 's avonds om 21.00 uur de "papklok". Ter verduidelijking: de laatste is het teken dat de werkdag voorbij is. Zie "wikipedia".

2 opmerkingen:

Kees zei

Ha Adri, mooi de kerkklokken, wel 'n gemis geen kerkklokken meer luiden op zondag morgen.
Groet Kees.

Ger zei

Dag Adri,

Jij zocht het weer hogerop en al is de klokkentoren niet het heiligen der heiligen in de kerk toch is het wel een unieke plaats waar de meeste kerkbezoekers nooit zullen komen.

Heb het galmen der klokken altijd al een machtig mooi geluid gevonden.
Wil ik het nou horen moet ik mijn oren spitsen want de enige kerk die nog in gebruik is staat een eind uit mijn buurt.

In het dorpje bij onze oosterburen waar wij laatst verbleven werd ik elke ochtend om 6 uur gewekt door het hoge geklingel van het angelusklokje,het had voor mij iets vredigs en sereens en was helemaal in harmonie met het uitzicht wat ik had over de groene wijngaarden.Het is wel het laatste geluid waar ik me aan zal ergeren,wat veel mensen toch wel doen wanneer ik de reviews lees over vakantie beoordelingen.

Fijne dag,Ger