Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 2 maart 2017

Marianne

Weesp, februari 2017. 
Sony Cybershot DSC-RX100 III; Zeiss Vario-Sonnar 8.8-27.7 mm f/1.8-2.8; 13 mm; f/11; 1/25 sec; ISO 400
                               
Ik had natuurlijk even kunnen aanbellen bij dit huis in Weesp om te vragen wat de achtergrond en betekenis is van dit deurluikje. Maar ja, dat doe je niet. Ik heb wel een tijd voor de deur gestaan om het te fotograferen. Nou ja, dan had je net zo goed even kunnen aanbellen, zult u zeggen. Ja, misschien hebt u wel gelijk.

Nu moet ik het doen met mijn eigen fantasie en een eigen antwoord vinden op de vraag: wat stelt het voor?

Jaren geleden heb ik mij verdiept in de Patafysica en dat komt mij nu te pas.

De "Patafysica" dames en heren, is de wetenschap die zich verdiept in het vinden van een denkbeeldige oplossing. De Patafysica, aldus Alfred Jarrie (1873-1907), zoekt naar de wetmatigheid van de uitzondering, met een bijzondere belangstelling voor het epifenomeen en de afwijking. De Nederlandse Academie voor Patafysica, "de NAP", legt het zo uit: "Patafysica exploreert het universum dat parallel loopt met de officieel erkende wereld. Patafysici trekken door de wereld met belangstelling voor alles wat op hun weg komt. Ze leggen wilde verzamelingen aan, ordenen zonder tot een orde te geraken, en laten een spoor van denkbeeldige constructies achter. Patafysici verkennen gebieden die aan de kaarten van de reguliere wetenschap ontsnappen."

Volgens die wetenschap, de Patafysica, is dit dus: Marianne. Sinds 1792 het symbool van de Franse vrijheidsstrijd. Nadat de Fransen haar als symbool voor de vrijheid hadden gekozen bedacht de Bataafse republiek daarop haar eigen "stedenmaagd" en daar is dit het symbool van: de Nederlandse Marianne. De trots van onze natie en nog steeds te vinden op een voordeur in het oude monumentale vestingstadje Weesp.

2 opmerkingen:

Kees zei

Mooi stukje nostalgie Adri.
Groet Kees.

Ger zei

Dag Adri,

Over de Franse Marianne een veel besproken vrouw met Frygische muts heb ik al vaker gelezen.

Wist niet dat Nederland ook een symbolische Marianne heeft.

En sinds vandaag is het helemaal nieuw voor mij dat het kinderliedje wat ik vroeger vaak gezongen heb:
Hop Marjanneke,stroop in 't kanneke laat de poppetjes dansen,gisteren was er de prins in 't land en nu die kale Fransen.
Hop Marjanneke,stroop in 't kanneke hop Marjanneke Janssen
hij wiegt het kind en hij roert de pap en laat zijn hondje dansen.
Helemaal geen kinderliedje is.

Hop Marjanneke is een spot- of protestliedje uit de Franse tijd. Marjanneke verwijst naar de Franse maagd Marianne, sinds 1792 hét symbool van de Republiek. En de ‘poppetjes’? Dat zijn óf de Franse soldaten, of de Oranjegezinden waarmee de Fransen de vloer aanveegden. En de prins? Dat is stadhouder prins Willem V die een schop onder zijn achterste kreeg en werd vervangen door de Franse soldaten die geen nagel hadden om hun kont te krabben en zich zelfs geen pruik konden veroorloven. Een teken van armoe, in die tijd.
Bron:http://tekstenuitfrankrijk.nl/hop-marjanneke-hekelt-fransen/

Maar de door jou gefotografeerde voordeur is er niet minder mooi door:-)

Fijne zondag,Ger