Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 30 september 2017

Land in zicht

Texel, september 2017. Nikon D800; Sigma DG 50-500 mm f/4.5-6.3 APO HSM; 58 mm; f/18; 1/800 sec; ISO 640
Het gebeurt niet zo vaak dat ik de vuurtoren van Texel vanaf deze kant zie.
Ik kan mij voorstellen dat het voor zeelui, zeker vroeger, een prettig idee was om weer land te zien en zeker als de veilige haven van Texel betreft. Alhoewel, men moest eerst omvaren naar de oostkant van het eiland, maar dan lag men daar ook heerlijk beschut. In de tijd van de Oost-Indische Compagnie moet het daar een geweldige drukte zijn geweest met al die grote zeilschepen als de Batavia, etc. We kunnen ons in deze tijd dat nauwelijks nog voorstellen. In museum Kaap Skil in Oudeschild heeft men dat met een maquette nagebouwd. Heel interessant.

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

De scheepslui zullen in die tijd vast wel blij geweest zijn om weer eens aan land te kunnen gaan,maar denk dat men op Texel de schepen ook graag zag vertrekken en glorietijden beleefde omdat de schepen voor vertrek voor langere tijd proviand insloegen.

Tijdens mijn bezoek aan Fort Galle op Sri Lanka waar nog veel overblijfselen zichtbaar zijn uit de VOC tijd probeerde ik mij ook voor te stellen bij het bekijken van de witte vuurtoren en toen ik door de straten liep met Nederlandse namen hoe het destijds geweest moet zijn.

Fijn weekeind,
Ger